Lessen van de lockdown

Sinds maandag hebben musea en andere kunstinstellingen hun deuren weer geopend voor het publiek. Wekenlang moesten we het doen met de digitale replica’s, maar nu kunnen we weer ‘live’ van kunst genieten. Ook Ik verheug mij er zeker weer op door musea te struinen, maar ik heb ook genoten van alle creativiteit en digitale ontdekkingen die de laatste weken op mijn laptopje voorbijkwamen. Het zou zonde zijn als we de innovatie die is ingezet nu weer loslaten. Tijd om na te denken over wat de lessen zijn die we uit deze lockdown kunnen meenemen. 

1. Inzicht in de (online) bezoeker

Gedwongen door het verplichte thuiszitten hebben musea kunnen experimenteren met hoe zij digitaal contact kunnen maken en behouden met hun publiek. Er is volop getest wat mogelijk was. Daaruit kan les worden getrokken wat er wel werkt, wat niet en vooral wat mensen zoeken in een online-ervaring. Via digitale kanalen kan een instelling heel goed bijhouden wie hen bezoekt en hoe de interactie verloopt. Het is gemakkelijk een beter beeld te krijgen van wie de bezoekers zijn en wat zij leuk vinden. Zo kan de strategie voor het (digitaal) inzetten van een collectie beter worden afgestemd op de doelgroep. 

2. Noodzaak voor een digitaliseringsstrategie

Digitaliseren is leuk en biedt enorm veel mogelijkheden, maar het vraagt ook veel van een organisatie. Zeker nu het in sneltreinvaart moest, is de druk op museumpersoneel toegenomen. Zowel de digitale infrastructuur van musea, als digitale skills van de medewerkers zijn beproefd en nog niet alles verliep vlekkeloos. Kortom de noodzaak voor een goede digitale strategie voor de organisatie is aan het licht gebracht. 

3. Samen sta je sterker 

Iedereen is voor nieuwe uitdagingen komen te staan. Naast stress en lichte paniek bracht het ook verbinding. Samen zijn we de strijd aangegaan en het bleek gemakkelijk om op afstand contact met elkaar te zoeken. Zoals ze zeggen hoef je dus niet het wiel opnieuw uit te vinden. Ervaringen delen is belangrijk. Leer van de experimenten van anderen en werk samen. Daarnaast zal er samengewerkt moeten worden om aandacht en steun te vragen voor de financiële gevolgen van de crisis voor de cultuursector. Daarvoor moeten we nog samen meer in actie komen. 

4. Wees creatief 

Inhakend op de financiële klap die de cultuursector moet opvangen. Musea kunnen niet alleen baat hebben bij onderlinge samenwerking, maar ook door de handen in een te slaan met makers. De frisse blik van kunstenaars kan helpen zaken anders te zien en tot creatieve oplossingen te komen. Bovendien kan een museum zo jonge makers steunen en zorgen dat het belang van kunst, cultuur en creativiteit wordt benadrukt. 

 

 

 

 

www.roemleiden.nl

Een voorbeeld is de opdracht die museum de Lakenhal gaf aan de jonge Leidsche kunstenaars van Stichting ROEM. In plaats van de digitale rondleiding, voor veel musea het corona-alternatief, liet de Lakenhal ROEM de impact van de coronacrisis onderzoeken. Daarmee gaf zij een sterk signaal af. Wees creatief en heb aandacht voor de kwetsbare positie van kunstenaars. Zeker gezien de financiële gevolgen van de coronacrisis voor de creatieve sector 

5. Zet de collectie in

Nu er weinig evenementen waren om te promoten kwam bij veel musea de eigen collectie meer op de voorgrond. De minder bekende juweeltjes kregen een podium. Het gaf een mooi beeld van de diversiteit van kunst- en erfgoedcollecties.

Maar niet alleen digitaal zal er meer te zien zijn. Het bruikleenverkeer is helemaal in de war geraakt, waardoor er ‘gaten’ in tentoonstellingen ontstaan. Het biedt de uitgelezen kans om verborgen pronkstukken uit het depot op te duiken.

Hulp nodig bij jouw digitale strategie?

Ben je bezig of wil je beginnen met het opstellen van een digitale strategie voor jouw organisatie, maar kun je wel wat hulp gebruiken? Of wil je gewoon eens sparren. Neem dan contact op.

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.